Àlbum il·lustrat: Que ve el Llop!

A continuació us deixe un anàlisi dels paratextos, del text escrit, de les il·lustracions i de la relació d'aquests dos sobre el llibre que vam analitzar en grup, i més tard explicar als companys en classe.


QUE VE EL LLOP!
Émilie Jadoul
àlbum il·lustrat



TÍTOL: Que ve el llop
AUTOR/A: Èmilie Jadoul
ILUSTRADOR/A: Èmilie Jadoul
IDIOMA: Català
EDITORIAL: Baula
NÚMERO DE PÀGINES: 24
ANY DE EDICIÓ: 2004
ENCUADERNACIÓ: Tapa dura
ISBN9788447911806





1. PARATEXTOS

¿Quin format representa?
Àlbum il·lustrat.


¿Per què penses que s'ha triat aquesta mida?
Pense que s'ha escollit aquesta mida perqu facilita als xiquets la visualització de les imatges, la lectura del conte, i també ajuda a que passen pàgina més àgilment.


¿Trobes que és l'adequada?
Sí, trobe que la mida és adecuada perquè és un conte gran i, com bé he dit abans, facilita als xiquets la visualització i lectura.


¿Col·labora el format amb la narració o en aquest cas no té tanta importància?
Sí, el format col·labora amb la narració ja que per a contar la història s'utilitzen les dues páginas que tens a la vista quan estàs llegint com si fora una. En una part trobem el text en un format molt gran i senzill, pot ser amb algun dibuix en la mateixa pàgina, i en l'altra pàgina trobem les il·lustracions amb més importància.


El títol, ¿ofereix una sinopsi o un indici clar del contingut o potser és més simbòlic?
El títol sí que ofereix un indici clar del contingut del conte.


¿La coberta i la contracoberta manifesten una sintonia? ¿Avancen informació del contingut interior?
Sí, la coberta i la contracoberta, al igual que tot el llibre, mostra una imatge seguida, amb un llop i una casa en la part de la portada, donant així informació sobre el contingut del conte.


Un altre matís és el de la interactivitat, ¿és un àlbum en el qual apareixen solapes, relleus, etc.? ¿És necessari per a la comprensió de la història o és simplement un efegit estètic?
No te solapes, relleus ni ningun altre tipus d'interactivitat que no siguen dibuixos; els quals es podria dir que estan pintats d'una forma especial que crida l'atenció.


¿Quina tipografía usa, tipus Helvètica o Times, majúscula etc?
Utilitza una tipografía majúscula, gran i negra en un fons clar.


¿Són importants els colors de les grafies? ¿Presenta alguna consonància amb la història? ¿I amb la il·lustració?
Sí, les grafies són de color negre perquè sempre tenen un fons clar per a que es pugan llegir amb claredat. Podríem dir que el color negre de les lletres es el mateix que s'utilitza per a bordejar als dibuixos, doncs presenta més relació amb les il·lustracions que amb la història.








2. ANÀLISI DEL TEXT ESCRIT

Anàlisi del que diu el text i del que no diu: ¿quina relació té el text amb la imatge?
El text narra un conte a on cada vegada que parla d'un personatge, a continuació ix en l'altra part de la pàgina il·lustrat. Es podria dir que les imatges narren al mateix temps que el text el conte.


¿És breu i concís?
Sí, el conte es caracteritza pel poc text que té, la seua mida i el grau de precisió de la mateixa on el significat es complementa amb els dibuixos.


¿Aconsegueix crear una narración clara i ordenada?
Sí, la narració del conte es ordenada, clara i lògica. Primer presenta a tots els animalets que fugen del llop i amb ajuda dels dibuixos la història es compren perfectamen. Per últim, apareix el llop i... no puc contar mes!


¿Pots identificar el protagonista?
Sí, en aquest conte està molt clar que el protagonista es el llop. El seu nom apareix en el títol i a més un dibuix seu en la portada.


¿Quin és el fet que altera la quotidianitat del protagonista?
No hi ha ningún fet que altere la quotidianitat del protagonista. El llop va a sa casa i quan estra es troba una sorpresa...


¿Planteja correctament la seqüenciació narrativa?
Sí, el conte planteja correctament la seqüenciació narrativa ja que primer els animalets fujen del llop i mes tard hi apareix.


¿El text està ben integrat a la pàgina?
Sí, el text és gran, clar i està ben situat en la pàgina ya que apareix en el mig i es fàcil de localitzar-lo. A més, és del mateix color que els dibuixos i la cal·ligrafia es clara.









2.1 POSSIBILITAT D'ORALITZACIÓ DEL TEXT

¿Penses que és un bon text per a ser contat en veu alta?
Sí, pense que és un conte perfecte per a llegir en veu alta mentre que es mostren els dibuixos perquè es curt, senzill, clar i fàcil d'entendre per als nens menuts.


¿La presència dels diàlegs fomenta la lectura en veu alta?
En aquest conte no hi han diàlegs. No obstants, els diàlegs si que son bons recursos per a fomentar la lectura en veu alta ja que es poden repartir els personatges entre els xiquets i poden representar els contes i ser ells els protagonistes. La intervenció de més d'un personatge en el conte també és un bon recurs, ja que es poden cambiar les veus per a captar l'atenció dels xiquets.



3. ANÀLISI DE LA IL·LUSTRACIÓ

Anàlisi de les parts del text que s'han il·lustrat i de les que no: ¿la il·lustració repeteix el text, el reinterpreta o il·lustra els seus buits?
En aquest conte les il·lustracions complementen el text i al contrari.

¿Quines particularitats gràfiques i estilístiques presenten les il·lustracions?
Els dibuixos estàn pintats amb colors i formaes que no són les habituals en tots els contes, tenen un estíl peculiar.


Ofereixen una reproducció fidel de la realitat o responen a l'univers subjectiu de l'il·lustrador?
Aquest llibre respon a l'univers de la imaginació ja que com tothom sap, els animals no poden parlar.


Anàlisi del tipus i descripciò dels personatges: ¿els reinterpreta, els inventa o els repeteix?
L'autor reinterpreta i repeteix els persontges; són animals reals.


¿Busca complicitat del receptor reclamant-li la capacitat de relacionar la seua experiència personal amb la proposada per la imatge?
Sí, ja que aquest conte es una reinterpretació de un conte que ja existía, l'autor busca que el lector imagine el llibre que ell creu que és.


Anàlisi del registre de la il·lustració: ¿s'ha mantingut de manera constant, varia respecte al del text?
El registre de la il·lustració no varia al llarg de tota la història. Veiem que l'estil emprat és sempre el mateix.


Selecció del punt de vista de cada imatge: ¿Aporta contrastos dinàmics, el punt de vista és diferent en cada imàtge o no varia?
Sí, el punt de vista de les imatges està continuament variant; de vegades es veuen les imatges de front, altres d'esquena, de costat, etc.


Anàlisi del moment del día, de l'estació de l'any, del temps per donar una expressivitat de llum concreta: ¿hi ha llum o ombres, aporta nous singificats, etc.?
Hi ha llum clara en tot el conte perquè la història que conta ocorreix de día.



Valoració general: ¿la imatge enriqueix el text amb nous significats? ¿No aporta res? ¿Les imatges manifesten una coherència visual o presenta imatges inconnexes? ¿Hi ha una relació entre totes les il·lustracions o actuen com a obres aïllades?
Com ja hem dit, les imatges complementen al text i manifesten una coherència visual important. A més, totes le sil·lustracions estàn relacionades.








4. RELACIÓ IL·LUSTRACIÓ I TEXT: EL TERCER ELEMENT

¿Quin és el grau de complementarietat entre la il·lustració i el text? ¿Hi ha una concordança o l'un domina més que l'altre?
La concordança dels dibuixos i les imatges és perfecta i equitativa; com hem dit al principi de l'anàlisi, aquest conte és un àlbum il·lustrat i en aquests tipus de llibres el text i les il·lustracions es complementen i tenen la mateixa importància. També ho hem pogut vore en les imatges pujades en aquesta entrada.








Comentarios

Entradas más populares de este blog

Conte il·lustrat, àlbum il·lustrar, còmic i novel·la gràfica

Assagistes